انشین کاراته ایران

سایت رسمی انشین ایران

انشین کاراته ایران

سایت رسمی انشین ایران

انشین بانوان

سالن بعثت اول کرج نو از سمت میانجاده

لیگ کاراته آزاد

.دور سوم لیگ کاراته آزاد در تاریخ 6/4/92  در سالن کبکانیان برگزار میگردد

مسابقات کشوری انشین


  • مسابقات قهرمانی کشور بانوان و اقایان انشین در 13 و14 تیرماه مکان استان البرز


مصاحبه با دنیای کاراته

ققنوس انشین کاراته 

س ( اغلب قهرمانان به نام کاراته آزاد به واسطه حضور در لیگ سبکهای

آزاد کاراته، شما و داوریهای عادلانه تان را به خوبی میشناسند. اما جهت

استحضار عموم خوانندگان لطفاً خودتان را معرفی کنید.

ج( با سلام و تعذیت به مناسبت ماه پیروزی خون بر شمشیر و عرض

تسلیت بمناسبت ایام شهادت سرور وسالار شهیدان به همه هموطنان عزیز.

من شاهرخ غلهّ دار هستم . از سال 1363 با سبک کان ذن ریو نزد سنسِی

سلیمی در آکادمی کاراته ایشان فعالیتم را آغاز کردم. در سال 1368 با استاد

علیرضا ستاّری و سبک تاپ کاراته آشنا شدم. در سال 1370 به کیوکوشین

پیوستم وتمرینات جدی و حرفها ی خود را در سبکهای آزاد ادامه دادم

و این آغازی بود بر ورود من به عرصه مبارزات آزاد. در سال

1373 من و همه همکلاسی های آن دوره، پیرو تصمیم

مربیّ مان، همگی با سبک جدیدی به نام « انشِین کاراته »

آشنا شدیم و رسما جزء اولین گروهی بودیم که به

انِشین وشیهان حمید سلطانی )ا لبته در آن زمانا یشان

سن سی خطاب می شدند( پیوستیم و از آن روز تا

کنون برای ما انشِین، عشق و راه زندگیِ کاراته ما بوده و

هست و انشاء ا... خواهد بود.

س(ا نِشین جزءا ولین سبکهایا نشعابیا ز کیوکوشینب وده

مقدمه: همیشه این سؤال در ذهنم وجود داشت که چرا در سیستم مدیریتّ هنرهای رزمی ایران سبکهای اصیل

و ریشه دار و فنیّ در طول زمان می میرند و سبکهای ساخت وطن بدون هیچ پشتوانه فنیّ و تشکیلاتی داخلی

و بین المللی، هرگز نبودند ... اما همیشه هستند !!! مطلع شدم که سبک معظم و زیبای انِشین کاراته پس از قریب

به 5 سال افول و دوری از عرصه کاراته آزاد در کشور، مجددا و به صورت رسمی تحت پوشش فدراسیون

کاراته ،و با دعوتا ز رئیس سازمان جهانی کانچو نینومیا تجدید حیات خود را جشن گرفت.ا ز روی کنجکاوی

تعمقی داشتم بر گذشته و حالِ این سبک و پاسخ بسیاری از ابهاماتم را در این جستجوی کنجکاوانه و این

مصاحبه خواندنی با رئیس جوان و پرانرژی جدید انشین کاراته یافتم ... و به راستی که سرگذشت سبکهای

اصیل و معتبر، سرگذشت ققنوس است

به قلم: مهری نیک پرواز

ققن ا نشینو کِ ساراته

44 ماهنامه دنیای رزمی شماره 02 1 آذر ماه 1391

آمموصزاحشبهی

و در ایران هم جزء اولین سبکهایی بوده

که از کیوکوشین جدا شدند. جالب

اینکها غلب سبکهای غیر کیوکوشین

که جزءا ولین سبکهای رسمی و جدا

شده از کیوکوشین یکپارچه نیز بوده

اند، سالهاست حال و روز خوشی

ندارند و فراز و نشیبهای عجیب و غریبی دارند .

همیشه این سؤال در ذهنم هست که چرا؟ انشِین – دای

دو – شیدوکان – سیِ دوکان و. .. اینها همه جزء بهترین و

اصیلترین و قویترین سازمانهای سبکهای کاراتهآ زاد در جهان

هستند. ولی در ایران همیشه پر نوسان و پرحاشیه بوده اند و برخی

مانند انشِین تا مرز نابودی کامل هم پیش رفته اند. واقعا چرا ؟

ج( این برمیگردد به ساختار ذهنی و فرهنگ کاراته کشور ما . اصولا کاراته

کاهای آزاد در ایران در هر سطحی )شاگرد – مربی – نماینده یا مدیریت (

آسان گرا هستند. این سبکهایی که اسم بردید همگی جزء سبکهای فنّی و

تکنیکی کاراته آزاد هستند . مبانی آموزشی و ساختار تکنیکیب سیار متفاوت

و پیچیدها ی نسبتب ه کیوکوشین دارند. حتیّ در

بحث داوری هم که من سالهاست در محضر

بزرگانی چون شیهان وحیدی درس میگیرم

و در بالاترین سطح کاراته آزاد ایران و در

لیگ داوری میکنم و در پنج سال گذشته

جزء داوران منتخب ایران جهت فینال رقابتها

بودم، ا گر قوانین داوریا نشین و آن سبکهایی که

گفتید را با قوانین کیوکوشین و سبکهای آزاد ما که

متأسفانه دقیقاً قوانین کیوکوشین محض هست مقایسه

کنید، این نکته را عمیقاً درک خواهید کرد که : انِشین سخت

است و این سختی و پیچیدگی ساختار آموزشی و داوری، زیبا

و هدفمند است. فلسفه دارد. این سختی، انسان ساز است و کاراته

کای واقعی میسازد . بدیهیست که هرگز انِشین و یا آن سبکهایی که گفتید

به اندازه کیوکوشین فراگیر نبوده و نخواهد بود . چون نیاز به مهارت وتمرین

بیشتر و صبر زیاد دارد. اینجا فقط سوکی سوکی گدان نیست که بتوان با آن

قهرمان کشور شد سوکامی )گرفتن( جزء کاراته آزادا ست وقتی کاراته کنترلی

نیز آشی بارای را امتیاز می دهند مگر می شود ما به سادگی از کنار همه این

مسائل رد شویم و طبیعیست که این سبکها در طول زمان برای رقابت سالم با

شرایط مشکل دارند . دقّت کنیدل طفاً به عرض بنده ... نمیگویم این سبکهایی

که نام بردید و به ویژه انِشین ، برای رقابت با سبکهای معظم و محترمی مثل

کیوکوشین مشکل دارند... عرضم اینست که « برای رقابت سالم و عادلانه با

شرایط موجود » مشکل دارند.

س ( یعنی ضعف مدیریتّ را در عدم گسترش این سبک و سبکهای

مشابه در گذشته ندیده میگیرید؟ واقعاً طی سالهای گذشته چه بر سر

انِشین آمد و انِشین کجا بود ؟

ج( ببینید ... هرگز نمیشود یک فرد یا یک دلیل را مسبّب ضعف یا نابودی

یک حرکت دانست. مجموعها یا ز عوامل را باید در این مورد دخیل دانست

من فکر میکنم انشِین کاراته در ایران چوب «کم تجربگی در مدیریتّ روابط

بین الملل » را خورد و بس. الان که من رئیس انشین کاراته ایران و نماینده

سازمان جهانی هستم، ازین جایگاه شرایط را بررسی میکنم. من واقعا برای

شیهان سلطانی به عنوان بنیانگذار انشِین در ایران احترام فراوانی قائلم و هر

کس که جز این بیاندیشد، الحقّ و الانصاف کم لطفی و قدرنشناسی کرده

است. چون ایشان حقیقتا برای انشِین و همه اعضای آن به سهم و توان خود

زحمات غیرقابل انکاری را متحمّل شده اند. اگر ما الان در اتوبان انشین

به راحتی میرانیم، تمام جاده خاکیها را ایشان در گذشته صاف کرده بودند.

45 World Martial Arts Magazine No102 Nov / Nov 2012

آمموصزاحشبهی

هرگز تعمّد یا برنامه ریزیا ز پیش تعیین شدها یا ز سوی ایشان برای نابودی

انشین وجود نداشت. چه کسی خانها ی را که خود با خون دل ساخته، تعمدا نابود میکند؟ امروزه عصر ارتباطات است.امکانات و شرایط بهتری نسبت به

گذشته برای همکاری تنگاتنگ با سازمان جهانی مهیاست . من فکر میکنم

مدیریت قبلی انشِین بیشا ز ما و حداقل به اندازه ما برای گسترش این سبک

تلاش و دلسوزی کرد. اماّ نواقصی غیر عمدی در «نحوه مدیریتّ روابط با

کانچو نی نومیا » وجود داشته که لطمات سنگینی بر پیکره انشین کاراته در

ایران وارد کرد.گاهی اشتباهات کوچک اتفاقات بزرگی را رقم میزند و از بدِ

روزگار ، انشِین در ایران گرفتار این شرایط شد. ولی هرگز نباید فراموش کرد

که سبکهای اصیل و غنی ، مانند ققنوس جاودانه اند و هر چند بار هم که در

نظر عموم بسوزند و نابود شوند ، بازا ز دل خاکستر خود حیات دوباره میابند

. انِشین دوباره زنده است و بازگشته و مطمئناً با تلاش عاشقان انِشین، یکبار

دیگر و به زودی بر تارک کاراته آزاد ایران خواهیم درخشید.

س( یکی از نقاط ضعف سازمان جهانی شما اینست که در یک کشور

چندین نماینده دارد و با توجه به ساختار فرهنگی و اداری کاراته کشور

ما ، این روش اغلب مشکل ساز میشود.

ج( با نهایت احترام با نظر شما موافق نیستم. این دیدگاه سازمان جهانی

و کانچو ، هرگز نقطه ضعف نیست. بلکه یکی از نقاط قوّت انِشین کاراته

است که انشِین راا ز انحصارطلبی و یکسویه نگری و مدیریت ارباب رعیتی

دور نگه میدارد . در عصر کنونی بدون همفکری و کار تیمی نمیتوان به

نتیجه رسید . ما در ایران چندین نماینده سازمان جهانی هستیم. با دیدگاهها

و توانائیهای متفاوت که اگر این تکثرّ آراء به وحدت رویه برسد، که رسیده

است، مطمئن باشید ما پیروزیم. طی 40 سال گذشته روش مدیریتّ فرد

گرا در سبکهای کاراته آزاد ایران نتیجه منفی خود را نشان داده. الان یک

جوان 20 ساله شهرستانی از یک روستای دوردست برای من ایمیل میزند

و پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه میدهد که واقعا قشنگ و قوی است و

من نمیتوانم او را نادیده بگیرم. امیدوارم ما در انشِین به بلوغ مدیریتی برسیم

که همها عضای سبک درگیر مدیریّتب هینها نجمن باشند. فرمایش شما را نیز

قبول دارم. من از سوی سازمان جهانی و از سوی فدراسیون کاراته و وزارت

ورزش کشورم رئیس انشین کاراته ایران هستم. در سیستم اداری ایران من

تنها مرجع ذیصلاح و مورد وثوق فدراسیون هستم و حرف اوّل و آخر را

من میزنم. ولی در باور من اجتماع قدرت در یک فرد ، فساد ایجاد میکند و

من عمیقاً تلاش میکنم که « من » مساوی باشد با همه اعضای انشین و به

ویژه نمایندگان محترم سازمان جهانی که سالهای متمادیست با هم دوست و

همکلاس و همدوره بوده ایم و اکنون نیز با تعامل کامل و خوبی که بین ما

برقرارا ست، آینده روشنی را برایا نشین کاراتها یران متصوریم .مطمئن باشید

هر جا احساس کنم عاملی یا فردی به آینده انشین و اتحاد و آرامش مجموعه

ما لطمه میزند با قدرت تماما ز اختیارات قانونی خود استفاده میکنم تا انشین،

دیگرب ارهب ه ورطه سقوط نیفتد.با توجهب ها تفاقات تلخ 5 سال گذشته،ا عضای

انِشین دیگر تحمل عناصر نامطلوب و تنش زا را ندارند و هرگز کسی حاضر

نیست روی موجودیتّ و فعالیتّ رسمی انشِین که حاصل 5 سال خون دل

خوردن من و نمایندگان دیگر سازمان جهانی و اعضا و قهرمانان انشِین است

، ریسک کند و من به عنوان مسئول و رئیس این سبک با قدرتا ز این امانت

گرانبها در برابر هر تنشی دفاع خواهم کرد.

س ( با توجّه به اینکه مرکزیتّ سازمان جهانی شما در آمریکاست ، کار

شما برای حضور در مسابقات جهانی انِشین سخت است.

ج( انشِین کاراته دارای یک شبکه نمایندگی قوی در بیش از 20 کشور

جهان است و این یعنی 20 فرصت عالی برای ایجاد یک ارتباط تنگاتنگ بین

المللی در سال. در مورد آمریکا. ..مشکلین یست. همانگونه که خیلیا ز تیمهای

ورزشی برای مسابقات به آنجا میروند و ورزشکاران آمریکایی هم به راحتی و

در نهایت امنیت به ایران رفت و آمد دارند، بها مید خدا تیما نشین هم با حمایت

کامل سازمان جهانی و فدراسیون کاراته کشورمانو پشتیبانی وزارت ورزش

46 ماهنامه دنیای رزمی شماره 02 1 آذر ماه 1391

آمموصزاحشبهی

و جوانان به مسابقات آمریکا اعزام خواهد شد .ضمنا با شرایطی که به تازگی

پیش آمده به زودی میزبان رقابتهای آسیایی انشِین در ایران اسلامی می باشیم

س(ا ز سفر کانچو بگوئید؟

ج( زمانی که در مسابقات شهریور ماه اعلام نمودم کانچو نینومیا ابان ماه به

ایران می آیند همه در جلسه خشکشان زد و عده ای از دوستان جدا شده از

سبک گفتند فلانی لاف می زند با توجه به زمان کم فدراسیون و خصوصا

پرسنل دبیرخانه و دوست خوبم جناب آقای مومنیا ز هیچ کوششی جهت

کمک به من فرو گذار نکردند و کانچو علیرغم دعوتش به فرانسه ایران را

ترجیح دادند ایشان در طول سفر کوتاه چند روزه شان که به میزبانی استان

البرز بود ابتدا در روز اول سمیناری 8 ساعته در دو تایم را رهبری نمود و

سپس جلسه ای با حضور نمایندگان شهرستانها برگزار گردید در روز دوم

ایشان برای گردش به باغ خصوصی آقای مهندس نوری دعوت شد که گونه

های مختلفیا ز حیوانات راا ز نزدیک مشاهده نمودند که بسیار برای ایشان

شگفتا نگیزب ود

دیدار با مسئولین شورا : مسئولین محترم شورای

شهر کرج در جلسه کمیسیون فرهنگی به ریاست

جناب آقای مهندس دادگو و آقایان پور مظاهری ؛

صد ر نژاد ؛ وحیدی ؛ حسینی به اتفاق آقای دکتر

اکرمی ریاست محترم هیئت کاراته استان البرز و

آقای مهندس سلیمانی مشاور شهردار کرجب ها یشان

خوش آمد گفته وابراز خرسندی نمودند که چنین

سبک قوی پایگاهش درا یرانا ستانا لبرز میب اشد

دیدارب ا شهردار: جناب آقای آقا زاده شهر دار محترم

کرج و معاونت فرهنگی شهرداری جناب آقای

حسینی میزبانان دیگر ایشان در کرج بودند که طی

گفتگویی دو طرف موافقت خود را جهتب رگزاری

مسابقات آسیایی در کرجا برازن مودند

دیدار در فدراسیون: ریاست محترم فدراسیون

کاراته جناب آقای فرجیب ا مشغلهب سیارا ین دیدار را

پذیرفتند وب رنامه ریزین مودند و همچنین مرد دلسوز

کاراته ایران دبیر محترم فدراسیون جناب آقای

شیهان آشوری که با حمایتشانا ز اینجانب و بیان

این موضوع که مسیر رسمی شدن سبک مسیری

4 ساله بود که اکنون به همت فدراسیون کاراته و

آقای غله دار به چند ماه بدل گردید صحبتهای فی

مابین آغاز گردید یکیا ز مسائل مهم مطروحه در

این جلسه بحث تبلیغات غربی علیه ایران بود که

به کانچوگفته بودند به ایران نرو چون آنجا امنیت

نیست و آنجا جنگ است ولی ایشان گفته بودند

اگر من مربی هستم برایم کشوری که جنگ است

یا صلح فرقین میکند وب ا توجهب ه مواجه شدنشانب ا

امنیتا یران ا براز شگفتی میکردند و گفتند منا زا ین

تبلیغاتی که علیه ایران می شود شگفت زده هستم

ایرانی ها مردمانی مهمان نواز خون گرم وصمیمی

هستنددرپ ایان مهندس محسن علی آبادی فرمودند

بات وجهب هت بلیغات منفی غرب علیها یرانا ینب هترین

راه مبارزه میب اشد حضور چنینا شخاصی درکشور

مبارزهب ات بلیغات منفی علیها یرانیان وب یان واقعیاتا ز

لسان خودشان در کشورشان میب اشد

جلسهب ان ایب رئیسب انوان: رایزنی های خانم طیبه

سروش یکی از بهترین دستاوردهای این سفربود

توافق کانچو با حضور بانوان محجبه با پوشش

اسلامی در مسابقات جهانی که این موضوع در

فدراسیونن یز موردب حث و توافق قرار گرفت

س( ضمن تشکّر، اگر در پایان صحبتی برای

خوانندگان ما داریدب فرمائید.

ج ( جا داردا ز زحمات و حُسن نظر ریاست محترم

فدراسیون کاراته، جناب آقای فرجی که حضورشان

در عرصه کاراته ، این کشتی طوفان زده را به ساحل

آرامش رساند و در رسمیتّ مجدّد انشِین کاراته

نقش کلیدی داشتند و همچنینال طافب یدریغ شیهان

آشوری، دبیر محترم فدراسیون و اعضای محترم

شورای ساماندهی که با دقتّ موشکافانه جایگاه

اصیل و بین المللی انِشین را ندیده نگرفتند وآقای

مهندس محسن علی آبادی )صدر هیئت رئیسه(

و این فرصت مقتنم را برای افتخارآفرینی در

عرصه های جهانی، از جوانان پرشور ایرانی دریغ

نکردند، ا ز سوی خودم و نمایندگان محترم سازمان

جهانیآ قایان سعید سواحلی مقدم, مجتبی سید علی

مرتضی , فرهاد علی نژاد و امیر رستمی و تمامی

اعضای انشین کاراته در ایران، نهایت سپاس و

قدردانی را داشتهب اشم. همچنین قدردانی ویژۀ خود

را از کانچو نینومیا جهت اعتماد کامل به اینجانب

و حضورشان در ایران و اعلام رسمی ایشان

مبنی بر هونبو چو ایران که وظیفه سنگین مدیریّت

انشین در ایران را به من سپردند اعلام میدارم. امید

است که انشین کاراته ایران با عملکرد درخشان

خود پاسخگوی اعتماد و لطف فدراسیون کاراته

و سازمان جهانی انشین کاراته باشد . در پایان از

دوستان وهمراهانی که در سفر کانچو به ایرا ن مرا

یاری دادندا زجملهن مایندگانا نشین آقایان علی گل

صفت ,اسماعیل نوبخت,حسین صمدیان ,حمید

ضیاء شیرازی ,امید محمدی ,احسان فریدونی و....

بویژه کسانی که 24 ساعته درا ینا مر خطیر مرا یاری

دادند آقایان جمشید پارسیامهر مسئولب وشیدوکان

محمودب شنیجی مسئول کیا یکیدوا یران و مدیریت

همایشهای انشین کاراته جناب آقای مهندس برزو

سلیمانی مشاور محترم شهردار کرج ومسئولین

هیئت کاراته کرج جناب آقای دکتر اکرمی وجناب

آقای کاظمی دبیر محترم کمال تشکر وامتنان را دارم

و تشکر ویژها ز جناب آقای مرشدی رئیس محترم

تربیت بدنی کرج، جناب آقای درویشی مسئول

محترم تربیتب دنی شهرداری، آقای پیغمبر دوست

روابط عمومی شهرداری و آقای علیرضا مجدآبادی

فرهانی عکاس محترم که این لحظات ماندگار را

ثبت کرده ا ست.